En yrkesfagelev viser fram et utvalg elektriske redskaper. Foto: Øivind Haug

Nå er det fagarbeideren sin tur

Marianne Sandahl Bjorøy er ordførerkandidat for Øygarden Arbeidarparti.

Koronapandemien har vist hvor sårbare vi er og hvor avhengig vi har gjort oss av utenlandsk arbeidskraft i viktige nøkkelposisjoner som eldreomsorg, helsevesen, byggenæringen, landbruket og en rekke andre næringer - yrker og fag som har vært nedprioritert gjennom mange år.

Noen av utfordringene er at for få av våre ungdommer velger yrkesfag, og for mange slutter i utdanningen sin. Kvalifiserte yrkesfagelever får ikke læreplass. Det eneste vi vet er at vi kan ikke fortsette slik vi har det nå, vi trenger flere fagarbeidere noe som er helt avgjørende for å holde hjulene i gang – i alle sektorer.

En fagarbeider bør stå i sentrum for omstillingen i arbeidslivet. Teknologi og det grønne skiftet står i sentrum og fagarbeiderne har en viktig rolle i denne omstillingen.

Dette går ikke av seg selv! Vi har sett det, de siste årene; manglende satsing på fagopplæring og en langsiktig kompetansekultur. Det er dette som nå truer det norske konkurransefortrinnet.

Alle aktører, både nasjonalt og lokalt, har et ansvar. Lokal rekruttering av ungdom er avgjørende for verdiskapingen over hele landet. For Øygarden kommune er mange av våre arbeidsplasser nærmest å regne som hjørnesteinsbedrifter. Disse bedriftene trenger god lokal rekruttering av unge og voksne som kan ta fagbrev som lærlinger eller praksiskandidater.

Vårt norske fag- og svennebrevet henger høyt. Fagbrevet som kvalitetsstempel må opprettholdes, noe som ikke er en selvfølge. Vi ser at fagbrevet er truet av politikere som utvikler fleksibel løp til sluttkompetanse som kan hule ut kravene og svekke kvaliteten.  Fagbrevet skal ikke være et verktøy for å inkludere flest mulig i arbeidslivet ved å sikre dem formell kompetanse, fagbrevet og yrkesfaglige kvalifikasjoner skal heller ikke være redskap for å pynte på statistikken for gjennomføring av videregående opplæring.Fagbrevet skal dokumentere en kvalifikasjon som arbeidslivet trenger og som skal sikre en faglig god, innovativ og sikker produksjon gjennom faste ansatte fagarbeidere.

For Øygarden Arbeiderparti er satsingen på lærlinger og fagarbeideren en viktig sak. Vi har jobbet for flere lærlinger og at alle som søker læreplass skal få en læreplass. Samtidig må vi oppfordre våre ungdommer til å satse på yrkesfag – det er yrker som ikke forsvinner – de endrer seg, men de forsvinner ikke.

Øygarden Arbeidarparti oppfordrer alle bedrifter som er godkjent som lærebedrift til å ta inn en lærling nå til høsten. Det er en ressurs for den enkelte virksomhet, og et gode for kommunen og samfunnet for øvrig.

Marianne Sandahl Bjorøy, gruppeleder Øygarden Arbeiderparti