Dag Arne Farestveit

Hva er det dere holder på med, Sotra Link?

Dag Arne Farestveit, styremedlem i Øygarden Ap

Sotra Link, et selskap opprettet av flere multinasjonale selskaper, har fått oppdraget med å bygge og drifte nytt Sotrasamband. Et selskap opprettet primært for å gi avkastning til eierne, og da passer det dårlig med den norske kulturen med arbeidstakerrettigheter, Arbeidsmiljølov og så videre. Det ser vi allerede nå, selv om selskapet knapt har startet opp. En nyansatt er sagt opp før hun i det hele tatt har begynt i jobben. Grunnen er at hun er samfunnsengasjert og stiller til valg ved kommunevalget. Noe som har falt i dårlig jord hos bedriftsledelsen.

Sotra Link hevder at det var kommunikasjonen mellom arbeidsgiver og arbeidstaker som skapte grunnlag for oppsigelse. For meg virker det som et påskudd for å skaffe juridisk grunnlag for oppsigelse. Den egentlige grunnen virker som at Sotra Link misliker politisk engasjement, noe som ikke gir oppsigelsesgrunn i Norge. Og vi opplever noe som er svært sjelden i Norge, heldigvis, at ansatte blir sparket på grunn av politisk engasjement. Hvordan ville det gå med det politiske Norge dersom det blir en trend at arbeidsgivere sier opp folk på grunn av politisk engasjement?

Det er vanskelig nok å få folk til å engasjere seg politisk, blant annet på grunn av trusler og mobbing i kommentarfelt. Det er bekymringsfullt at Sotra Link skal ha flere tusen ansatte i prosjektet, enten direkte eller via underleverandører.

Hva vil skje med ansatte som melder fra om sikkerhetsbrudd? Blir disse sparket? Hva med ansatte som fagorganiserer seg? Blir disse sparket? Vi ønsker ikke en slik ukultur her i landet.

OPS-prosjektet til den tidligere høyreregjeringen er et eksperiment som allerede har kostet oss dyrt. Da Høyre fikk regjeringsmakt i 2013 ble Erna Solberg spurt om regjeringsskiftet fikk noen konsekvenser for Sotrasambandet. Svaret fra Erna var at ja, prosjektet vil få oppstart i 2016, istedenfor 2017. Prosjektet er startet opp i 2023.

Og det koster mye, både i tid og penger. Dagens Sotrabro har hatt sprengt kapasitet i mange år. Forsinket oppstart medfører dyrere prosjekt, og dermed enda mer bompenger på brukerne.

Innlegget sto opprinnelig på trykk i Vestnytt 16. mars.