Forebygging og tidlig innsats redder liv

Dag Arne Farestveit, 21.-kandidat Øygarden Arbeiderparti

Dag Arne Farestveit

650 mennesker i Norge tar livet sitt hvert år. Det er et utrolig høyt tall: Nesten to menneskeliv hver eneste dag avsluttes på denne måten. Det mest tragiske av alt er kanskje at mange av disse livene kunne vært reddet. Det mest overraskende ved selvmordsstatistikken er i mine øyne at menn er så sterkt overrepresentert: To av tre som tar sitt eget liv i Norge er menn.

Dette forteller oss dessverre også noe om årsakene til de høye selvmordstallene: Et selvmord er ofte forårsaket eller foranlediget av en eller annen psykisk lidelse. Og vi vet at dette ofte er vanskeligere å håndtere for menn. Menn er rett og slett ikke spesielt flinke til å snakke om følelser, hvordan vi har det inni oss, og å si fra når vi ikke har det så greit. Slik kan det ikke fortsette. Psykisk helse må prioriteres langt sterkere.

Dette vil vi i Øygarden Arbeiderparti gjøre de neste fire årene.

Jeg har selv jobbet som ambulansearbeider. Da handlet det gjerne om å være så raskt på plass som mulig når en ulykke hadde inntruffet. Med psykisk helse er det helt annerledes: Her må vi først og fremst være gode på forebygging, og ta tak i situasjoner og utfordringer som det ofte ikke er så enkelt å få øye på.

Som mye annet må derfor også arbeidet for bedre psykisk helse starte allerede i barnehagene: Flere dyktige fagarbeidere i barnehagene våre er faktisk i seg selv et viktig tiltak for bedre psykisk helse. Her har spesielt de kommunale barnehagene i Øygarden tatt syvmilssteg de senere årene. Dette er det viktig at vi fortsetter med.

I Øygarden Arbeiderparti går vi også til valg på å styrke helsestasjonene og skolehelsetjenestene. Og ikke minst; styrke skolene våre med flere miljøterapeuter!

Det er verdens enkleste sak å gjøre som Frp, og snakke i store bokstaver om hvor hardt det må slås ned på uro og uønskede hendelser i skolene. Men dette gjør jo ingenting med årsakene til problemene. Da må det tvert imot ressurser på plass før problemene oppstår.

Selv om mye kan løses i oppveksten må vi også styrke det mer generelle tilbudet innen psykisk helse. I Øygarden Ap har vi programfestet at vi vil prioritere oppbyggingen av lavterskeltilbud, og særlig da lavterskeltilbud som er psykisk helse og rus i sammenheng. Og vi ønsker styrket ettervern innen psykisk helse og rus.

Det er kanskje ikke spesielt medievennlig eller sexy å snakke om forebygging og styrking og lavterskeltilbud. I Øygarden Ap har vi tenkt å bruke den kommende valgkampen på å gjøre det likevel. For det redder faktisk liv!

Innlegget sto fyrst på trykk i Vestnytt 21. juni.