Alvorlig talt, Jacobsen

Marianne Bjorøy, Øygarden Aps ordførerkandidat

marianne bjorøy smiler på en benk

Kristin Børve Jacobsen ønsker «ein eldreomsorg som gjev eldre tryggheit og friheit til å leva sine liv slik som dei sjølv vil.

Dette er Arbeiderpartiet helt enige i!

Likevel er det helt nødvendig med en korreksjon, når Jacobsens ellers gode innlegg ødelegges av en stygg faktafeil: Jacobsen skriver at statsministeren har lovet at ingen Ap-styrte kommuner skal ha sykehjem og hjemmetjenester driftet av private tilbydere.

Om noen ord er bevisst eller ubevisst utelatt av Jacobsen, er uklart. Det statsministeren sa i sin tale til landsmøtet var i alle fall følgende:« ... ingen sykehjem i Arbeiderparti-styrte kommuner skal ut på anbud til kommersielle konserner mens Arbeiderpartiet er ved makta». Mitt inntrykk har vært at heller ikke Øygarden Frp ønsker kommersielle aktører skal drifte sykehjemmene i vår kommune. Men jeg har kanskje misforstått?

I sin tale inviterte statsministeren dessuten ideelle aktører til å være med på å drive sykehjem og hjemmetjenester i Ap-styrte kommuner. Hva det er ved denne politikken som gjør at Øygardens eldre og deres pårørende, ifølge Jacobsen går «ei tung og frustrerende tid i møte», dersom Arbeiderpartiet får makt i Øygarden er mildt sagt uklart for meg.

Alvorlig talt, Jacobsen: Dette er som om vi i Ap skulle fremstille Frps forslag om å forby kommunene å kreve inn eiendomsskatt som politikk som vil gi Øygarden langt mindre inntekter til oppvekst, skole, og velferd: Dere mener sikkert eiendomsskatt på hus og hytter, noe vi i Arbeiderpartiet også er imot i Øygarden. Men dette presiseres ikke i Frps forslag, og da kan det jo fremstilles som at Frp vil forby all eiendomsskatt, også den eiendomsskatten Øygarden tar for å stille areal til disposisjon til for eksempel petroleumsanlegg.

Dette utgjør 160 millioner, som i dag benyttes til å finansiere lønn til blant annet sykepleiere og annet helsepersonell, og som blant annet gir oss et konkurransefortrinn når det gjelder å kunne tilby helsepersonell lønn over tariff. Dette gjør oss som kommune til en mer attraktiv arbeidsgiver.

Et forbud mot eiendomsskatt vil dermed svekke Øygardens mulighet til å kunne tilby eldreomsorgen Jacobsen etterlyser og ønsker seg.

Men, det var kanskje ikke sånn det var ment?

Innlegget sto første gang på trykk i Vestnytt 5. juni.